Partner serwisu
Drogi i autostrady

DK87 z nowym przebiegiem? MI odpowiada

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
13-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
MI/RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
DK87 z nowym przebiegiem? MI odpowiada
fot. Maria Olszowska, Starostwo Powiatowe w Nowym Sączu
Nowy Sącz od lat zmaga się z korkami i uciążliwym tranzytem w centrum, a receptą miało być poprowadzenie DK87 obwodnicą zachodnią i południową miasta. Ministerstwo Infrastruktury nie planuje jednak zmiany przebiegu drogi krajowej, uznając, że leży to w gestii samorządów – wynika z odpowiedzi na interpelację poselską.

Sprawę poruszył poseł Patryk Wicher w interpelacji do ministra infrastruktury. Jak wskazał, przebieg drogi krajowej nr 87 przez centrum Nowego Sącza generuje liczne problemy komunikacyjne, w tym szczególnie poważne korki, które utrudniają płynność ruchu zarówno mieszkańcom, jak i przejeżdżającym przez miasto. W godzinach szczytu miasto zmaga się z ogromnym ruchem, co prowadzi do długotrwałych zatorów oraz znaczącego pogorszenia jakości życia mieszkańców. Dodatkowo, niekorzystne skutki środowiskowe związane z dużą emisją spalin i hałasem w ścisłym centrum miasta, mają istotny wpływ na zdrowie publiczne.

– Aby rozwiązać te problemy, proponuje się zmianę przebiegu drogi krajowej nr 87, kierując ją wzdłuż wykonanej obwodnicy zachodniej i południowej miasta, co umożliwi oddzielenie ruchu tranzytowego od lokalnego. Tego rodzaju reorganizacja nie tylko poprawiłaby komfort życia mieszkańców Nowego Sącza, ale również przyczyniłaby się do rozwoju infrastruktury drogowej w regionie, zwiększając jej przepustowość i bezpieczeństwo. Realizacja tego przedsięwzięcia przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców Nowego Sącza oraz usprawni transport tranzytowy, co będzie miało pozytywny wpływ na rozwój regionu – zasugerował, wskazując jako zalecane działania zmianę przebiegu drogi w dokumentach planistycznych i konsultacje z lokalnymi władzami.

Jasny plan działania MI

Na zapytanie odpowiedział Stanisław Bukowiec – sekretarz stanu w resorcie infrastruktury – wskazując, że rozwój infrastruktury drogowej jest jednym z najważniejszych priorytetów, które stoją obecnie przed Ministerstwem Infrastruktury, a sprawna i dobrze funkcjonująca, posiadająca odpowiednie parametry techniczne oraz odpowiednio poprowadzona infrastruktura transportowa, w tym w szczególności drogowa, stanowi bardzo ważny czynnik szeroko rozumianego rozwoju regionów, jak i całego kraju.

Zaznaczył również, iż krajowy układ dróg ekspresowych i autostrad został określony w rozporządzeniu Rady Ministrów z 2004 roku, w związku z czym jednym z priorytetów resortu odnoszących się do infrastruktury drogowej poprzez podejmowanie wysokonakładowych inwestycji jest m.in. realizacja określonego w ww. rozporządzeniu docelowego układu dróg ekspresowych i autostrad. Plany inwestycyjne dotyczące rozbudowy infrastruktury na najbliższe lata zostały z kolei ujęte w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).

– Należy wskazać, że lista inwestycji drogowych w perspektywie do 2033 r. realizowanych przez GDDKiA na podstawie rządowych programów drogowych została już zidentyfikowana wraz z nieprzekraczalnym limitem środków na ich realizację – dodał.

Bukowiec objaśnił również, że minister transportu w porozumieniu z odpowiednikami do spraw administracji publicznej, spraw wewnętrznych i obrony narodowej – po zasięgnięciu opinii właściwych organów władz lokalnych – w drodze rozporządzenia zalicza drogi do kategorii dróg krajowych. Te muszą jednak spełniać kryteria funkcjonalne. Podkreślił przy tym, że podstawową cechą kształtowania sieci dróg krajowych jest zapewnienie właściwych połączeń międzyregionalnych w skali kraju. Natomiast dostępność komunikacyjna wewnątrz regionów powinna być zapewniona poprzez sieć dróg wojewódzkich oraz dróg powiatowych i gminnych.

Co z DK87?

Odnosząc się wreszcie do sprawy drogi krajowej nr 87, Bukowiec poinformował, że resort w swoich zamierzeniach odnośnie kształtowania sieci dróg krajowych nie przewiduje uzupełnienia sieci o nowy odcinek drogi, jakim jest zachodnia i południowa obwodnica Nowego Sącza i tym samym nie planuje zmiany przebiegu drogi krajowej nr 87 w rejonie miasta.

– Wskazany w interpelacji ciąg drogowy składający się z zachodniej i południowej obwodnicy Nowego Sącza znajduje się poza granicami miasta na prawach powiatu Nowy Sącz i pozostaje w gestii właściwych jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z obowiązującym prawem, kształtowanie i rozwój sieci dróg samorządowych, tj. wojewódzkich, powiatowych, gminnych pozostaje w kompetencji właściwych zarządców tych dróg – wyjaśnił wiceminister, dodając, że do takiego zarządcy należy m.in. opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej, projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich, pełnienie funkcji inwestora.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dolny Śląsk. Budimex rozbuduje DK-36

Drogi i autostrady

Dolny Śląsk. Budimex rozbuduje DK-36

ep. 12 września 2025

Dziś w nocy zamknięcie granicy z Białorusią

Polityka i prawo

Dziś w nocy zamknięcie granicy z Białorusią

Damian Kelman 11 września 2025

Trzy priorytety dla rozwoju polskiej gospodarki morskiej

Intermodal i logistyka

Co z remontem kluczowego mostu w Raciborzu?

Inżynieria i innowacje

Co z remontem kluczowego mostu w Raciborzu?

Damian Kelman 07 września 2025

Jaki jest stan realizacji S19 na północ od województwa lubelskiego?

Drogi i autostrady

Jak idzie rozbudowa DK25?

Drogi i autostrady

Jak idzie rozbudowa DK25?

Damian Kelman 08 września 2025

Zobacz również:

Dolny Śląsk. Budimex rozbuduje DK-36

Drogi i autostrady

Dolny Śląsk. Budimex rozbuduje DK-36

ep. 12 września 2025

Dziś w nocy zamknięcie granicy z Białorusią

Polityka i prawo

Dziś w nocy zamknięcie granicy z Białorusią

Damian Kelman 11 września 2025

Trzy priorytety dla rozwoju polskiej gospodarki morskiej

Intermodal i logistyka

Co z remontem kluczowego mostu w Raciborzu?

Inżynieria i innowacje

Co z remontem kluczowego mostu w Raciborzu?

Damian Kelman 07 września 2025

Jaki jest stan realizacji S19 na północ od województwa lubelskiego?

Drogi i autostrady

Jak idzie rozbudowa DK25?

Drogi i autostrady

Jak idzie rozbudowa DK25?

Damian Kelman 08 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij