fot. Maria Olszowska, Starostwo Powiatowe w Nowym Sączu
Nowy Sącz od lat zmaga się z korkami i uciążliwym tranzytem w centrum, a receptą miało być poprowadzenie DK87 obwodnicą zachodnią i południową miasta. Ministerstwo Infrastruktury nie planuje jednak zmiany przebiegu drogi krajowej, uznając, że leży to w gestii samorządów – wynika z odpowiedzi na interpelację poselską.
Sprawę poruszył poseł Patryk Wicher w interpelacji do ministra infrastruktury. Jak wskazał, przebieg drogi krajowej nr 87 przez centrum Nowego Sącza generuje liczne problemy komunikacyjne, w tym szczególnie poważne korki, które utrudniają płynność ruchu zarówno mieszkańcom, jak i przejeżdżającym przez miasto. W godzinach szczytu miasto zmaga się z ogromnym ruchem, co prowadzi do długotrwałych zatorów oraz znaczącego pogorszenia jakości życia mieszkańców. Dodatkowo, niekorzystne skutki środowiskowe związane z dużą emisją spalin i hałasem w ścisłym centrum miasta, mają istotny wpływ na zdrowie publiczne.
– Aby rozwiązać te problemy, proponuje się zmianę przebiegu drogi krajowej nr 87, kierując ją wzdłuż wykonanej obwodnicy zachodniej i południowej miasta, co umożliwi oddzielenie ruchu tranzytowego od lokalnego. Tego rodzaju reorganizacja nie tylko poprawiłaby komfort życia mieszkańców Nowego Sącza, ale również przyczyniłaby się do rozwoju infrastruktury drogowej w regionie, zwiększając jej przepustowość i bezpieczeństwo. Realizacja tego przedsięwzięcia przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców Nowego Sącza oraz usprawni transport tranzytowy, co będzie miało pozytywny wpływ na rozwój regionu – zasugerował, wskazując jako zalecane działania zmianę przebiegu drogi w dokumentach planistycznych i konsultacje z lokalnymi władzami.
Jasny plan działania MI
Na zapytanie odpowiedział Stanisław Bukowiec – sekretarz stanu w resorcie infrastruktury – wskazując, że rozwój infrastruktury drogowej jest jednym z najważniejszych priorytetów, które stoją obecnie przed Ministerstwem Infrastruktury, a sprawna i dobrze funkcjonująca, posiadająca odpowiednie parametry techniczne oraz odpowiednio poprowadzona infrastruktura transportowa, w tym w szczególności drogowa, stanowi bardzo ważny czynnik szeroko rozumianego rozwoju regionów, jak i całego kraju.
Zaznaczył również, iż krajowy układ dróg ekspresowych i autostrad został określony w rozporządzeniu Rady Ministrów z 2004 roku, w związku z czym jednym z priorytetów resortu odnoszących się do infrastruktury drogowej poprzez podejmowanie wysokonakładowych inwestycji jest m.in. realizacja określonego w ww. rozporządzeniu docelowego układu dróg ekspresowych i autostrad. Plany inwestycyjne dotyczące rozbudowy infrastruktury na najbliższe lata zostały z kolei ujęte w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
– Należy wskazać, że lista inwestycji drogowych w perspektywie do 2033 r. realizowanych przez GDDKiA na podstawie rządowych programów drogowych została już zidentyfikowana wraz z nieprzekraczalnym limitem środków na ich realizację – dodał.
Bukowiec objaśnił również, że minister transportu w porozumieniu z odpowiednikami do spraw administracji publicznej, spraw wewnętrznych i obrony narodowej – po zasięgnięciu opinii właściwych organów władz lokalnych – w drodze rozporządzenia zalicza drogi do kategorii dróg krajowych. Te muszą jednak spełniać kryteria funkcjonalne. Podkreślił przy tym, że podstawową cechą kształtowania sieci dróg krajowych jest zapewnienie właściwych połączeń międzyregionalnych w skali kraju. Natomiast dostępność komunikacyjna wewnątrz regionów powinna być zapewniona poprzez sieć dróg wojewódzkich oraz dróg powiatowych i gminnych.
Co z DK87?
Odnosząc się wreszcie do sprawy drogi krajowej nr 87, Bukowiec poinformował, że resort w swoich zamierzeniach odnośnie kształtowania sieci dróg krajowych nie przewiduje uzupełnienia sieci o nowy odcinek drogi, jakim jest zachodnia i południowa obwodnica Nowego Sącza i tym samym nie planuje zmiany przebiegu drogi krajowej nr 87 w rejonie miasta.
– Wskazany w interpelacji ciąg drogowy składający się z zachodniej i południowej obwodnicy Nowego Sącza znajduje się poza granicami miasta na prawach powiatu Nowy Sącz i pozostaje w gestii właściwych jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z obowiązującym prawem, kształtowanie i rozwój sieci dróg samorządowych, tj. wojewódzkich, powiatowych, gminnych pozostaje w kompetencji właściwych zarządców tych dróg – wyjaśnił wiceminister, dodając, że do takiego zarządcy należy m.in. opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej, projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich, pełnienie funkcji inwestora.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.